Zbrodnia i kara | inne lektury | kontakt | reklama | Wersja mobilna
streszczeniaopracowaniebohaterowieżycie i twórczość autoratest   
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Zbrodnia i kara

Struktura i kompozycja „Zbrodni i kary”

© - artykuł chroniony prawem autorskim autor: Karolina Marlęga

„Zbrodnia i kara” to powieść jednotomowa podzielona na sześć części oraz epilog, łącznie składa się z około pięciuset stron (zależnie od wydania).

Część pierwsza: ukazanie biedy głównego bohatera, o planach którego dowiadujemy się z jego wewnętrznego monologu; przedstawienie losów rodziny Marmieładowów, a zwłaszcza osiemnastoletniej córki głowy rodziny, która utrzymuje ojca-alkoholika, znerwicowaną macochę i troje rodzeństwa, zajmując się nierządem; sen Raskolnikowa o maltretowaniu konia; szczegółowo opisana scena podwójnego zabójstwa i ucieczka z miejsca zbrodni; cały czas zakątki i główne ulice Petersburga, których opisy „towarzyszą” bohaterom.

Część druga, trzecia i czwarta: dramatyczny rozwój akcji, na który składają się przede wszystkim: wezwanie Rodiona na komisariat, psychologiczne rozmowy o istocie zbrodni i cechach mordercy z sędzią śledczym, oskarżenie Soni o kradzież przez Łużyna (jej obrona przez Katarzynę i oczyszczenie z zarzutów przez Lebiezatnikowa).

Część szósta: akt dobroczynności ze strony prześladowcy Duni – Swidrygajłowa i samobójstwo po odrzuceniu jego uczucia; dobrowolne oddanie się Rodiona w ręce policji.

Epilog: dopowiedzenie losów głównego bohatera i Soni; przemiana duchowa i religijna Raskolnikowa pod wpływem miłości.

Książkę posiada zwartą kompozycję. Ukazuje związki przyczynowo-skutkowe poszczególnych wydarzeń czy prawdopodobieństwa akcji.

Szybki test:

„Zbrodnia i kara” to powieść jednotomowa podzielona na epilog i:
a) cztery części
b) pięć części
c) sześć części
d) trzy części
Rozwiązanie

Książka Dostojewskiego posiada kompozycję:
a) zawiłą
b) luźną
c) prostą
d) zwartą
Rozwiązanie

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Zbrodnia i kara” - streszczenie
Czas i miejsce akcji, narracja „Zbrodni i kary”
Fiodor Dostojewski - biografia
Konstrukcja czasoprzestrzenna „Zbrodni i kary”
Ideowa koncepcja „Zbrodni i kary”
Struktura i kompozycja „Zbrodni i kary”
Filozofia w „Zbrodni i karze”
Realizm w „Zbrodni i karze”
Psychologizm w „Zbrodni i karze”
Polifoniczność „Zbrodni i kary”
Religia w „Zbrodni i karze” Fiodora Dostojewskiego
Sny w „Zbrodni i karze” Fiodora Dostojewskiego
Petersburg w „Zbrodni i karze”
Ponadczasowość „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego i wpływ na kulturę
O Dostojewskim powiedzieli...
Cytaty z Dostojewskiego
Najważniejsze cytaty - „Zbrodnia i kara”
Bibliografia




Bohaterowie
Rodion Romanowicz Raskolnikow - charakterystyka
Zofia Siemionowna Marmieładowa (Sonia) - charakterystyka
Dymitr Prokoficz Razumichin - charakterystyka
Dunia (Awdotia Romanowna) - charakterystyka
Pozostali bohaterowie „Zbrodni i kary”





Tagi:
• Charakterystyka Raskolnikowa • Charakterystyka Soni